Soalan: Apakah yang dimaksudkan Sistem e-Pelaporan Bersepadu
Program j-QAF?
Jawapan : Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF ialah satu sistem
baru yang menggantikan sistem e-PeLaporan Program j-QAF yang lama dengan
beberapa penambahbaikan seperti:-
i.Kepelbagaian fungsi yang disepadukan di dalam
satu sistem;
ii.Menggunakan platform yang lebih sesuai dengan
pangkalan data;
iii.Lebih mesra pengguna;
Soalan: Apakah kelebihan sistem e-Pelaporan Bersepadu Program
j-QAF?
Jawapan: Kelebihan sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF:-
Data murid diimport daripada Sistem Maklumat Murid (SMM). Guru hanya
perlu mengisi markah murid sahaja;
Data guru diimport dari Data EMIS. Guru hanya membuat verifikasi dan
sekiranya ada ralat akan dibuat pembetulan bersama guru data di sekolah;
Menggunakan hanya satu sistem berpusat untuk kegunaan di setiap
peringkat sekolah, PPD, JPN dan KPM berbanding sistem terdahulu yang
menggunakan sehingga tujuh sub sistem;
Mengambil kira kemudahan kepada pengguna yang menggunakan komputer atau
laptop yang dilengkapi skrin sesentuh;
Kapasiti saiz sistem yang lebih kecil, kira-kira 20 Mb berbanding
sebelumnya 60 Mb;
Data dan sistem disimpan dalam ruang storan yang berasingan sebagai
langkah keselamatan;
Sistem boleh berfungsi pada komputer yang berspesifikasi rendah;
Proses eksport dan import data berlaku dengan lebih pantas;
Saiz data yang telah diproses lebih kecil; dan
Laporan dan analisis dijana dengan lebih sistematik dan spesifik.
Soalan: Apakah perbezaan sistem e-Pelaporan dan Sistem
e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF?
Jawapan: Perbezaan antara kedua-dua sistem :-
Sistem e-Pelaporan
|
Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF
|
Menggunakan Microsoft Office Excel
|
Menggunakan Microsoft Office Access
|
Proses data mengambil masa yang lama
|
Proses data mengambil masa yang cepat
|
Kurang mesra pengguna
|
Lebih mesra pengguna
|
Memerlukan perkakasan komputer yang berkeupayaan tinggi
|
Boleh menggunakan Perkakasan komputer yang minima
|
Saiz data yang besar
|
Saiz data yang kecil
|
Nama murid perlu ditaip atau copy paste
|
Nama murid dan guru diperolehi daripada data HEM
|
Soalan: Kenapakah saya perlu mengisi Sistem
e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF? Apakah kepentingannya?
Jawapan: Pencapaian murid dalam pelaksanaan Program j-QAF amat penting
untuk dilaporkan kerana :
i. Memastikan
pencapaian semua murid yang terlibat dengan Program j-QAF seluruh negara
direkodkan secara terancang dan tersusun.
ii. Guru
dapat mengenal pasti perkembangan setiap murid secara headcount bagi
setiap model dalam Program j-QAF.
iii. Guru
boleh merancang dan mengambil tindakan susulan terhadap murid yang belum
menguasai kemahiran yang dicadangkan.
iv. Pencapaian
dan pelaksanaan Program j-QAF dibuat secara Penilaian Kendalian Sekolah Rendah
(PKSR) bukannya Berasaskan Peperiksaan (Exam Oriented), oleh itu pelaporan
perlu dibuat secara terperinci dan berterusan supaya penghayatan guru dan murid
sentiasa dapat dinilai dan dikenalpasti.
v. Pelaksanaan
Program j-QAF yang berperanan sebagai memperkasakan Pendidikan Islam diambil
kira dalam Pelaksanaan Teras ke 3 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ( PIPP ).
Soalan: Bilakah Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF ini perlu
diisi dan dihantar ke PPD?
Jawapan: Pengisian Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF perlu
diisi pada minggu awal Mei dan minggu awal Oktober dan dihantar ke PPD mengikut
tarikh yang ditetapkan oleh JPN masing-masing.
Soalan: Apakah keperluan minimum untuk menggunakan Sistem e-Pelaporan
Bersepadu Program j-QAF?
Jawapan: Keperluan minimum ialah:-
Sistem Pengoperasiaan (Operating System) berasaskan Microsoft
Windows samada windows VISTA, windows XP, windows 7 atau windows
8;
Microsoft Access 2007 ke atas;
Paparan skrin (cadangan) minima 12 inci dan ke atas; skrin resolusi
minima 1024 x 768 piksel;
Data Sistem Maklumat Murid (SMM) terkini; dan
Data EMIS.
Soalan: Adakah Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF boleh
berfungsi dengan semua Sistem Operasi Windows atauMicrosoft Office?
Jawapan: Boleh, KECUALI komputer atau laptop yang mempunyai
gabungan Sistem Operasi Windows 8.1 Pro 64 bit dan Microsoft
Office Access versi 2010 @ 2013 64 bit. Ini berdasarkan ujilari yang dijalankan
oleh pihak admin.
Soalan: Adakah Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF berfungsi
dengan perisian Microsoft Office Access 2003 atau lebih bawah?
Jawapan: Tidak boleh, kerana sistem ini dibangunkan menggunakan
perisian Microsoft Office Access 2007 dan ia berfungsi kepada
perisian Microsoft Office Access 2007 ke atas.
Soalan: Adakah sistem ini berfungsi dengan Sistem Operasi Macintosh @ Mac
OS X?
Jawapan: Boleh, dengan syarat memenuhi keperluan berikut:-
i. Menggunakan
perisian VMWare atau Parallel Desktop (dalam persekitaran Mac
OS X;
ii. Menggunakan
perisian Boot Camp untuk menjalankan Microsoft Windows (dalam
persekitaran Dual Boot).
Soalan: Adakah boleh mengisi data menggunakan komputer yang dilengkapi touchscreen?
Jawapan: Boleh.
Soalan: Bagaimanakah data ini dikumpulkan?
Jawapan: Peringkat penyebaran data adalah seperti berikut:
Soalan: Apakah tatacara pengagihan pengisian data yang praktikal untuk
saya ikuti?
Jawapan: Tatatacara yang praktikal adalah seperti berikut:
i.
Guru setiap bidang menyediakan data mentah
bidang yang diajar.
ii.
Data mentah yang lengkap dilaporkan di dalam
mesyuarat panitia.
iii.
Data mentah tadi diagihkan mengikut kelas.
Contohnya:
Data Tahun 1 Dahlia (sekiranya guru mencukupi) diisi oleh seorang guru
X,yang mana guru X perlu mengisi semua data berkaitan Kem Bestari Solat, Ujian
Jawi, Ujian Bahasa Arab dan Al-Quran 6 Bulan/Khatam Al-Quran.
Soalan : Siapakah yang patut mengisi Sistem e-Pelaporan Bersepadu
Program j-QAF?
Jawapan : Panitia Pendidikan Islam perlu melantik seorang Penyelaras
Data j-QAF daripada kalangan guru Pendidikan Islam atau guru j-QAF yang
berkebolehan yang akan menyelaras dan menyeragamkan agihan tugas kepada semua
guru dalam panitia Pendidikan Islam. Tugasan ini perlu dijalankan secara
kerjasama berpasukan.
Soalan: Adakah senarai nama murid atau guru perlu ditaip ke dalam
Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF ?
Jawapan: Boleh. Namun senarai nama murid dan guru boleh dimuatkan pada
sistem melalui cara-cara seperti berikut:-
i.
Melalui Data HEM/ SMM (Data Murid).
ii.
Melalui Data APDM (Data Murid).
iii.
Melalui Data EMIS (Data Guru)
(Untuk keterangan lanjut sila rujuk Manual Pengguna)
Soalan: Adakah Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF boleh
beroperasi pada selain folder C:\BPI seperti padaThumbdrive atau External
Harddisk?
Jawapan: Tidak boleh, Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF
hanya boleh beroperasi pada folder C:\BPI.
Soalan: Adakah kaedah pengisian Model Khatam Quran pada Sistem
e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF sama dengan Sistem e-Pelaporan yang
lama?
Jawapan: Berbeza. Kaedah pengisian seperti berikut:-
i. Untuk
Tahun 1, murid yang yang masih Iqra’ 1 hingga 6 tidak perlu memasukkan muka
surat pada ruangan MUKA SURAT (AQ) dan kekalkan sebagai “0”. Jika murid telah
membaca Al-QURAN, sila masukkan Muka Surat Semasa murid berkenaan pada ruangan
MUKA SURAT. Jika murid telah Khatam, memadai hanya tandakan pada KHATAM sahaja.
ii. Untuk
Tahun 2 hingga Tahun 6, murid yang yang masih Iqra’ 1 hingga 6 perlu memasukkan
muka surat pada ruangan MUKA SURAT (AQ) berdasarkan ayat dibaca di dalam
kelas berdasarkan Buku Rekod Bacaan Khatam murid dan MARKAH KUALITI berdasarkan
markah yang disediakan. Jika murid telah membaca Al-QURAN, sila masukkan Muka
Surat Semasa murid berkenaan pada ruangan MUKA SURAT(AQ). Jika murid telah
Khatam, memadai hanya tandakan pada KHATAM sahaja dan MARKAH KUALITI
berdasarkan markah yang disediakan..
Soalan: Perlukah saya mengisi data Khatam Al-Quran mengikut kaedah Baca
Ikut Guru (BIG)?
Jawapan: Ya, guru perlu mengisi laporan mengikut Baca Ikut Guru (BIG)
bagi pelajar yang tidak mencapai sukatan khatam Quran (pelajar lemah).
Soalan: Apakah kesan sekiranya laporan khatam al-Quran diisi tidak
mengikut sukatan?
Jawapan: Sekiranya laporan khatam al-Quran tidak diisi mengikut sukatan
yang telah ditetapkan peningkatan prestasi pelajar tidak akan berlaku dan akan
memberi kesan kepada objektif program j-QAF secara keseluruhan.
Soalan: Dari manakah sumber soalan untuk mengisi markah pelaporan Jawi
dan Bahasa Arab?
Jawapan: Soalan PKSR untuk Jawi dan Bahasa Arab akan disediakan oleh
pihak Bahagian Pendidikan Islam KPM.
Soalan: Bolehkah saya menggunakan soalan yang disediakan oleh pihak
sekolah, Majlis Guru Besar atau Jabatan Pelajaran Negeri untuk tujuan penilaian
pengisian pencapaian pelajar j-QAF?
Jawapan: Tidak boleh. Guru perlu mengikut soalan atau instrumen yang
disediakan oleh pihak BPI KPM untuk tujuan pengisian data pelaporan. Tetapi,
tidaklah menjadi kesalahan bagi pihak sekolah untuk melaksanakan penilaian
dalaman pencapaian semasa murid.
Soalan: Adakah perbezaan mengisi data pencapaian Bahasa Arab antara
Tahun Satu hingga Empat dengan Tahun 5 dan 6?
Jawapan: Data Pencapaian Bahasa Arab untuk Tahun 1 hingga Tahun 6
berdasarkan Ujian PKSR akan dilaporkan dalam pelaporan. Untuk Tahun 5 dan 6
boleh digunakan sebagai soalan Ujian Pertengahan Tahun serta dilaporkan dalam
Sistem Dalam Talian SAPS.
Soalan: Adakah data pencapaian Bahasa Arab murid non-muslim perlu untuk
diisi?
Jawapan: Ya, sekiranya murid non-muslim mengambil kelas dan ujian
Bahasa Arab. Ia perlu diisi dan direkodkan mengikut lajur yang telah disediakan
dalam format pelaporan.
Soalan: Adakah saya perlu memahami instrumen dalam ujian PKSR Bahasa
Arab yang disediakan sebelum mengisi data pelaporan?
Jawapan: Ya. Guru Bahasa Arab perlu memahami konsep dan instrumen yang
disediakan dalam ujian PKSR sebelum mengisi data pelaporan.
Soalan: Bagaimana kaedah pengisian Model-Model Kem Bestari Solat?
Jawapan: Pengisian untuk Model-Model Kem Bestari Solat (Model Wudhuk,
Model Solat Perlakuan, Solat Bacaan, Hafazan dan Solat Tambahan) adalah dengan
menanda (tick) salah satu pilihan samada Menguasai (M) atau Belum
Menguasai (BM).
Soalan: Adakah Model Solat Tambahan wajib diisi kepada semua Murid.?
Jawapan: Model Solat Tambahan hanya diisi kepada murid Tahun 4, 5 dan 6
sahaja. Ia tidak akan memberi kesan kepada analisis e-Pelaporan j-QAF sekolah secara
keseluruhan.
Soalan: Adakah saya perlu mengisi semula data pencapaian murid untuk
bulan Oktober?
Jawapan: Data daripada bulan Jun akan dibawa ke pelaporan seterusnya.
Guru hanya perlu menyemak berdasarkan pencapaian semasa setiap murid.
Bagaimanapun murid yang belum menguasai sesuatu perkara atau item data tersebut
perlu ditanda kembali.
Soalan: Adakah data disimpan secara automatik?
Jawapan: Ya, perisian Microsoft Office Access akan menyimpan
data yang dimasukkan secara automatik.
Soalan: Adakah data akan hilang sekiranya semasa proses
memasukkan data berlaku masalah terputus sambungan elektrik?
Jawapan: Tidak, perisian Microsoft Office Access akan
menyimpan data yang dimasukkan secara automatik.
Soalan: Bolehkah saya memberhentikan pengisian data sebelum
melengkapi keseluruhannya kemudian menyambung kembali tugasan tersebut?
Jawapan: Boleh. Guru boleh menyambung semula pengisian data.
Soalan: Setelah saya mengisi semua laporan di dalam Sistem e-Pelaporan
Bersepadu Program j-QAF, apakah yang perlu saya lakukan?
Jawapan : Anda perlu memastikan data setiap kelas selesai diisi kemudian
di eksport dan dihantar kepada Penyelaras Data j-QAF untuk diimport gabung.
Kemudian Penyelaras Data j-QAF akan menghantar data mentah di
eksport ke PPD masing-masing.
Soalan: Bagaimanakah cara untuk memastikan terdapat kesalahan dalam
pengisian Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF sebelum menghantar EPPD
kepada PPD ?
Jawapan : Terdapat dua situasi penting untuk mengesan data yang tidak
lengkap iaitu berdasarkan:
i. Guru
perlu menyemak data yang tidak lengkap melalui ANALISIS STATUS KEMASKINI
DATA yang terdapat pada paparan setiap Model. Sekiranya pada ruangan STATUS
DATA menunjukkan Tidak Lengkap, ia menunjukkan data tidak
lengkap.
ii. Penyelaras
Data j-QAF serta para pentadbir sekolah boleh mengesan data Tidak Lengkap
melalui Lampiran Pengesahan Data Pelaporanyang perlu disahkan oleh
pihak pentadbir sekolah masing-masing.
Tindakan :
(a) Penyelaras Data j-QAF perlu menyerahkan data kembali kepada guru
pengisi data untuk pembetulan.
Soalan: Sekiranya berlaku masalah atau kesalahan di dalam Sistem
e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF, apakah yang perlu saya lakukan?
Jawapan : Penyelaras Data j-QAF perlu memastikan kesalahan dan meminta
guru yang mengisi data untuk membetulkan kesalahan yang dikesan tadi. Guru
perlu mengimport dan eksport kembali kesalahan yang dibetulkan ke dalam Sistem
e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF.
Soalan: Apakah yang perlu dihantar kepada PPD bersama data?
Jawapan: Data Eksport Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF
bersama surat pengesahan yang ditandatangani oleh guru besar atau pentadbir
sekolah .
Soalan: Apakah kesan sekiranya saya menghantar laporan yang salah atau
tidak lengkap kepada PPD ?
Jawapan : Sekiranya laporan yang tidak lengkap atau salah dihantar ke
PPD akan menyebabkan pihak PPD tidak dapat dapat mengumpul data daerah tersebut
dengan sempurna. Laporan PPD kepada Jabatan Pelajaran Negeri tidak berfungsi
dan gagal. Kesilapan dari satu sekolah menyebabkan keseluruhan laporan JPN akan
gagal (sila ambil perhatian serius).
Soalan: Apakah kesan sekiranya saya tidak jujur di dalam mengisi data
Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF?
Jawapan: Semua guru perlu memahami faktor kejayaan program j-QAF adalah
berdasarkan data pencapaian yang dilaporkan dalam format pelaporan program
j-QAF. Sekiranya berlaku kesilapan atau ketidakseimbangan pelaporan disebabkan
kecuaian guru dalam mengisi data, ini akan memberi kesan kepada kayu ukur
kejayaan program j-QAF yang dilaksanakan untuk
memperkasakan Pendidikan Islam.
Soalan: Perlukah saya menyimpan data bulan Jun sehingga mengisi data
bulan Oktober?
Jawapan: Ya, perlu.
Soalan: Adakah saya perlu memastikan prestasi pencapaian murid sentiasa
meningkat dari laporan JUN ke OKTOBER , dan laporan dari tahun semasa ke
tahun berikutnya?
Jawapan: Ya. Guru perlu memastikan prestasi pencapaian murid dalam
program j-QAF sentiasa meningkat dan cemerlang. Oleh itu, kesilapan mengisi
data akan menjejaskan pelaporan prestasi pencapaian murid. Guru perlu peka
dalam mengisi pelaporan ini kerana ia memberi kesan kepada prestasi laporan
peringkat daerah dan negeri.
Soalan: Dimanakah sumber yang boleh kami rujuk untuk sebarang maklumat
berkenaan sistem?
Jawapan: Sila rujuk ke Laman Sesawang, http://jqafbpi.blogspot.com/
Soalan: Pihak manakah yang perlu dirujuk sekiranya terdapat
sebarang masalah atau kemusykilan?
Jawapan : Sebarang masalah atau kemusykilan boleh dirujuk kepada:-
i.
Jurulatih Utama Daerah atau Negeri
masing-masing;
ii.
Manual Pengguna @ FAQ ini.
iii.
Pembangun Sistem. Email: ejqafbpi@gmail.com.
* Tandakan ( √ ) pada kotak yang disediakan
Bil
|
Perkara
|
( √ )
|
1.
|
Melantik Penyelaras Data j-QAF
|
|
2.
|
Memasang Sistem e-Pelaporan Program j-QAF
|
|
3.
|
Penetapan Sistem Operasi (Setting Access 2007 Ke Atas)
|
|
4.
|
Mendapatkan Data SMM Daripada Guru Data Sekolah
|
|
5.
|
Masuk Sistem e-Pelaporan Bersepadu Program j-QAF
|
|
6.
|
Convert Data Asas Daripada SMM Ke Dalam Sistem e-Pelaporan
Bersepadu Program j-QAF
|
|
7.
|
Kemaskini Maklumat Asas Sekolah, Guru Serta Penetapan Bulan Kutipan
|
|
8.
|
Eksport Data Mengikut Agihan Kelas
|
|
9.
|
Memberi taklimat kepada guru-guru penyelaras kelas
|
|
10.
|
Pengagihan Data Kelas Untuk Pengisian
|
|
11.
|
Pengumpulan Data daripada guru penyelaras kelas
|
|
12.
|
Import Data Daripada Kelas Dan Buat Semakan
|
|
13.
|
Eksport Data Sekolah Dan Cetak Lampiran Pengesahan
|
|
14.
|
Membentang Laporan Kepada Guru Besar atau Pentadbir serta mendapatkan
Tandatangan Pengesahan
|
|
15.
|
Serah Data Dan Lampiran Pengesahan Kepada Jurulatih Utama PPD
|